Ciężka praca naszych pilotów ze Szczecina na The Tall Ships Races – piloci morscy czuwają nad bezpieczeństwem żaglowców.

Szczecińscy piloci morscy, którzy na co dzień zajmują się wprowadzaniem statków handlowych, m.in. tankowców i kontenerowców do portu, w ramach partnerstwa z miastem, już po raz trzeci wspierają swoją wiedzą i doświadczeniem załogi biorące udział w regatach. W tym roku 9 jednostek podlega pilotażowi obowiązkowemu (długość jednostki powyżej 60 m) i kolejne 2 jednostki poprosiły o wsparcie pilota morskiego. To oznacza zaangażowanie w przedsięwzięcie 12 pilotów łącznie z koordynatorem, którzy na trasie 65 km – od główek Świnoujścia do portu w Szczecinie – będą wprowadzać i wyprowadzać żaglowce, służąc radą ich kapitanom.

Zanim jednostki dotrą do portu, przepływając obok stacji pilotowej w Szczecinie, są witane zgodnie z ceremoniałem morskim, salutem banderowym. Zostaje też odegrany hymn państwa, pod którego flagą wpływa do portu dana jednostka. Jako pierwszy powitany został brazylijski żaglowiec Cisne Branco (długość 74 m). W tym ceremoniale uczestniczą również marynarze z 8 Flotylli Marynarki Wojennej w Świnoujściu.

– Wyzwaniem jest aktualnie stosunkowo silny wiatr (8-10 m/s, czyli 4-6 w skali Beauforta), w połączeniu z liczbą jednostek w porcie i koniecznością ciasnego cumowania – informuje pilot morski, kpt. ż. w. Mirosław Drozd, który pełni funkcję koordynatora. – Do naszych zadań należy m.in. wprowadzenie i wyprowadzenie żaglowców, z portu oraz koordynacja parady na morzu będącej zwieńczeniem regat – kontynuuje. Informacje dla Kapitanów dot. przepisów portowych, warunków nawigacyjnych oraz miejsca cumowania w Szczecinie zostały omówione na tzw. „Captain’s Briefing” w Kłajpedzie 31 lipca, w którym uczestniczył (jak zawsze przy takich imprezach) pilot koordynator kpt. Mirosław Drozd.

Parada zaplanowana jest we wtorek 8 sierpnia na godzinę 14.30 i odbędzie się na trasie od portu w Świnoujściu do molo w Międzyzdrojach, gdzie jest spodziewana ok. 17.00. Czas przybycia zależy od siły wiatru. Podczas parady do pilotów będzie należało wyprowadzenie jednostek w szyku z portu w Szczecinie na pełne morze. Pilot koordynator następnie przejmie kontrolę nad całością jednostek tzn. nad ustawieniem i kontrolą prędkości jednostek biorących udział w paradzie.

Pilot morski jest jednym z najstarszych i jednocześnie najmniej znanych zawodów. Sam pilotaż morski jest usługą publiczną i ważnym elementem transportu morskiego. Gwarantuje sprawną, efektywną i bezpieczną obsługę ruchu w portach. Jego funkcjonowanie regulują dwie ustawy: Kodeks morski z 18 września 2001 r. i Ustawa o bezpieczeństwie morskim z 18 sierpnia 2011 r., a także rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Zadaniem pilota morskiego jest udzielanie kapitanowi statku informacji o warunkach nawigacyjnych oraz rad w prowadzeniu statku na danym akwenie, co zapewnia bezpieczeństwo wprowadzenia lub wyprowadzenia z portu jednostki morskiej.

info: http://www.portalmorski.pl

 

ALERT RCB !!!