Projekt w fazie testów stacji nasłuchu systemu AIS (Automatic Identification System).
Stacje główne projektu AIS są zlokalizowane w dwóch lokalizacjach obszaru wód miasta Szczecina:
- stacja Szczecin I – Szczecin, Niebuszewo
- stacja Szczecin II – Szczecin, Dąbie
* mapa zasięgu nasłuchu stacji Szczecin I i Szczecin II
Dodatkowe stacje stacjonarne oraz mobilne projektu alertplus.info tworzą program testów dla przyszłych projektów końcowych a lokalizacja urządzeń jest dynamicznie zmieniana. Testom podlegają różnego rodzaju odbiorniki AIS, anteny VHF w paśmie 160 MHz, sterowniki, wzmacniacze LNA, filtry SAW oraz oprogramowanie zarządzające i łącza IT.
Projekt bazowy stacji AIS składa się z urządzenia odbiorczego pracującego na częstotliwościach 161,975 MHz (kanał A, 87B) i 162,025 MHz (kanał B, 88B) połączonego do odpowiednio zaprogramowanego mikrokomputera RaspberryPi 2. Do mikrokomputera spływają automatycznie dane o pozycji i ruchu statku z GPS i z odpowiednich czujników przez złącze RS232/USB. Dane te, wraz z informacjami wprowadzonymi ręcznie przez oficera statku lub innej jednostki (nazwa jednostki, sygnał wywoławczy, numer MMSI, port przeznaczenia, zanurzenie, liczba osób/marynarzy, położenie anteny AIS na pokładzie jednostki i jej podstawowe wymiary oraz tonaż) są nadawane w specjalnym formacie NMEA i mogą być odebrane przez urządzenia AIS na statkach w pobliżu (do kilkudziesięciu mil morskich) oraz na stacjach brzegowych kontroli ruchu VTS. Urządzenie AIS na statku jest połączone z systemami antykolizyjnymi statku oraz VDR rejestratorem parametrów statku (czarna skrzynka). Dane AIS w formacie NMEA odbierane przez system odbiorczy jednostki pływającej lub stacjonarnej są wyświetlane na ekranach radarów lub ekranach komputerów pokładowych, a nawet radiotelefonów VHF/DSC. Dzięki temu rozwiązaniu operator stacji brzegowej lub oficer wachtowy ma ułatwione zadanie w podjęciu decyzji o zmianie kursu i uniknięciu kolizji.
Podstawowym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa żeglugi wodnej, sportowej, rekreacyjnej i informacji o ruchu statków w rejonie wód portowych Odry i Jeziora Dąbie oraz kanałów łączących te wody dla wszystkich zainteresowanych.
Dzięki prezentacji danych ze stacji na kotwica.szczecin.pl lub u partnerów projektu (prezentacja i przetwarzanie danych AIS/NMEA) można się dowiedzieć jaka panuje sytuacja na torze wodnym i czego możemy się spodziewać na swoim kursie. Ma to duże znaczenie gdy mijamy się jednostką małą lub łodzią rekreacyjną z jednostką morską o dużym tonażu. W tej sytuacji możemy zmienić kurs lub odczekać w pobliskim kanale jeżeli taka możliwość istnieje. Musimy też pamiętać czy jesteśmy w stanie zapanować nad jednostką pływającą w trakcie dynamicznego falowania i podnoszenia się wody w kanale. Innym zagrożeniem jest bliskie spotkanie nawet w kanale bocznym gdy torem wodnym płynie duża jednostka, a jesteśmy na kajaku. Wcześniejsze sprawdzenie panującej sytuacji w danym obszarze może nam poprawić komfort pływania i bezpieczeństwo. Należy tu pamiętać o podstawowych przepisach regulujących zasady pływania kajakiem na danych wodach lub zgłosić się na rejs zorganizowany przez http://szczecinskawenecja.pl/.
Stacje składają się z dwóch kompletów odbiorników AIS EURONAV AI3000 AIS RECEIVER, mikrokomputerów RaspberryPi 2 zawierających odpowiednie oprogramowanie oraz systemów antenowych. Przykładowe fotografie: foto 1, foto 2, foto 3, foto 4, foto 5
Projekt został sfinansowany ze środków własnych bez udziału innych osób lub instytucji. Dostęp do danych AIS jest bezpłatny i udostępniony publiczne dla zainteresowanych.
Dane nasłuchu i parametry AIS są przekazywane dla partnerów następujących serwisów:
AISHub
Stacja II Szczecin, Dąbie ID 3220
VesselFinder
Stacja II Szczecin, Dąbie ID 5891
MarineTraffic
Stacja II Szczecin, Dąbie ID 1713
FleetMon
Stacja I Szczecin ID 4737 – widok tylko dla zalogowanych
Stacja II Szczecin, Dąbie ID 4738 – widok tylko dla zalogowanych
Stacje systemu AIS (Automatic Identification System) ALERTPLUS.INFO online Szczecin i Szczecin, Dąbie.